هم از آفتاب

چو رسول آفتابم به طریق ترجمانی ----- پنهان از او بپرسم به شما جواب گویم

هم از آفتاب

چو رسول آفتابم به طریق ترجمانی ----- پنهان از او بپرسم به شما جواب گویم

هم از آفتاب

علم، رسمی سربه‌سر قیل‌است و قال
نه از او کیفیتی حاصل، نه حال
علم نبود غیر علم عاشقی
مابقی تلبیس ابلیس شقی
علم فقه و علم تفسیر و حدیث
هست از تلبیس ابلیس خبیث
هر که نبود مبتلای ماهرو
اسم او از لوح انسانی بشو
سینه‌ی خالی ز مهر گلرخان
کهنه انبانی بود پر استخوان
سینه‌ی خود را برو صد چاک کن
دل از این آلودگی‌ها پاک کن...

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

  • ۳۰ مرداد ۹۴، ۱۷:۱۶ - فاطمه سلام

پیوندها

گشت ایمنی

دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۱، ۰۹:۲۵ ب.ظ
 
توی مشهد ما که خبری نیست! اوضاع کاملاً امن و امان است (برای همه عزیزان!) و هرکس هرکار می‌خواهد می‌کند! ولی توی تهران ما گویا خبرهایی بوده و ظاهراً گشت ارشاد، به بعضی خواهران عزیز و دل‌نازک و حسّاسمان گیر می‌دهد و قلب برخی برادران عزیز و دل‌نازک و حسّاس را به درد می‌آورد!
حکایت این خواهران ما، حکایت راکبان فهیم و بافرهنگ و خردمندی است که به زور جریمه و توقیف، بایستی کمربند ایمنی را ببندند و یا این که کلاه ایمنی را بر سر بگذارند! یعنی باید به زور حافظ جان خودشان باشند!



1. خانواده پدری‌م (منهای پدر بزرگوارم که گویا از محل کارشان مرخصی نداشته‌اند!)، عازم ایران‌گردی هستند و 12 همین امشب، پرواز دارند؛ محتاج دعایم برای سلامتی‌شان ... .

2. امروز، موعد واکسن چهارماهگی جوجه‌گان بود! با مراجعه به دامپزشک مربوطه و داروخانه گرامی (که بنده خدا متصدّی‌ش اسلوموشن کار می‌کرد و برای 1550تومان دوا، یک ربع وقتمان را گرفت!) واکسنشان را تهیه نمودیم و به دلیل رقّت قلبی که این رفیقتان دارد (!) (که دل سوزن زدن به سینه یا گردن آن بی‌زبان‌ها را ندارد!) منتظر تشریف‌فرمایی فامیل بزرگوار متعلّقه گرامی هستیم که بیایند و زحمتش را بکشند!

3. یکی دو روز رژیم‌شکنی کردیم و الآن داریم از عذاب وجدان،‌ نِفله می‌شویم! دعا کنید اراده‌مان محکمتر شود تا هرچه سریعتر به آن هدف مقدّس (دو رقمی شدن!) برسیم!

4. فردا بیست و یکم شهریور است! سالگرد حملات یازدهم سپتامبر و نیز موعد آن قرار وحشتناک که با هم گذاشتیم!!! یادتان هست؟! اگر فردا شب چیزی ننوشتیم، دعایش را به جان آن دخترخانم محترم خوزستانی بفرمایید! و فاتحه‌ای هم نثار روح این حقیر سراپا تقصیر!
 
<
۹۱/۰۶/۲۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
میرمحمد

دل‌نوشت

نظرات  (۲۲)

انشا الله بزودی خبر موعد واکسن فرزندانتان را بشنویم
پاسخ:

سلام
ممنون از لطف و بزرگواری‌تان ...
سایه‌تان مستدام ...
مستفیض شدیم همشهری
قضیه قرار وحشتناک چیست آیا؟
پاسخ:

سلام
ممنون از نظر لطفتان
روی همان "قرار وحشتناک" کلیک فرموده و پُست مربوطه را مطالعه بفرمایید، دستگیرتان خواهد شد!
برای سومین مورد عرض کنم جای شما خالی ما اواسط بهار ارتدنسی کردیم الان 4ماه میگذره 6 کیلو کم کردیم ؛ به همه هم توصیه میکنم هم فک و صورت انسان ردیف میشه هم وزنش حالا از ما گفتن بود.
پاسخ:

سپاسگزارم هم‌شهری! کار این حقیر از این حرفها گذشته! کم کردن 6 کیلو برای من دردی دوا نمی‌کند! ارتدنسی که بماند، بنده اگر تمام اسکلتم را هم با مفتول آرماتور بندی کنم، باز هم افاقه نخواهد کرد!!! دعا کنید برای همان اراده‌ام و استقامتم برای رژیمم!
سلام همشهری..
ممنون از حضورتون!
و بازهم ممنون..
پاسخ:

سلام بزرگوار ...
انجام وظیفه بود ...
سعادتمند باشید،‌ التماس دعا ...
انشاءلله خانواده به سلامتی برن و برگردن..

ینی شما الان سه رقمی استید؟!؟!
پاسخ:

سپاس از دعای خیرتان!
چیزی خیلی فراتر از سه رقمی! و اکیداً محتاج دعایتان!
اختیار دارین استاد..شرمنده میکنید..

همیشه مطالبتون رو میخونم..واقعا عالی مینویسین و حرفی برای گفتن نمیذارین!
ولی چشم.. اگه نکته ای به ذهنم رسید حتما عرض میکنم..

ما ب شدددت محتاج دعا استیم..
پاسخ:

نفرمایید! من و استادی...؟! شما شرمنده‌ام می‌کنید ...
ممنون از محبّت و بزرگواری و حسن ظنّتان به این حقیر ...
منتظر نقد بی‌رحمانه‌تان هستم!

شرمنده که کامنتتنو نمیتونم واسه مسائل امنیتی تأیید کنم.
پس ماشاالله به هیکلتان ...
در ضمن کلیک فرمودیم منتهی زیاد بود خاستیم شما خلاصه عرض کنید برایمان البته اگر مقدور است.
پاسخ:

شما صاحب‌ اختیارید بزرگوار!
ممنون از کلیکتان! خلاصه‌اش را هم عرض می‌کنم که حدود 20 روز پیش بنده خدایی برایمان خط و نشان کشید که اگر فلان مطلب را به فلان تعداد نفرستی، 20 روز دیگر فلان اتّفاق برایت می‌افتد! مشروحش را هم همانجا محبّت فرمایید بخوانید!
بعله خب..لازم نیس حتما هر سوالی ، جواب داشته باشه..

...
پاسخ:

هم سؤال از علم خیزد هم جواب
همچنان که خار و گل از خاک و آب ...
۲۱ شهریور ۹۱ ، ۰۰:۰۲ گـــُـــل استـــم :)
سلـام!
مثالی که بـرای "گشت ارشاد" زدیـد خیلی به جـا بود..بنـده خودم به عنوانِ یک چـادری اصلـاً با گشتِ ارشاد موافق "نبودم"..تا اینکـه فهمیـدم بعضی هـا رو فقط اینجـوری میشه از خطــر دور کـرد.. :(
مـا سوختیم در حسرتِ ایرانگـردی در این تابستـان! :|
انشاءالله به سلـامتی سـر کنـند جـوجکـانتـآن!
×یکـ سوال!سه رقمـی ینـی 100 به بـالـا دیگـه؟؟ینـی پـایین تـر از 100 رو میگـن 2 رقمـی؟؟
ارادتـان مستـحکـم بـادا!
پاسخ:

سلام
بعضی‌ها را واقعاً ...
خداوند قسمتتان کند!
ممنون! دستبوس هستند!
یک چیزی در همان مایه‌ها!
بسیار هم ممنون!
بسم رب الشهداء و الصدیقین ...
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام بزرگوار سپاس از حضور و پاسخ
اومدم اما باید زود برم بابت این طور اومدنم عذر می خوام قول میدم خیلی زود بیام و کاراتونو بخونم
راستی تا یادم نرفته برای ما هم دعا کنید
یا علی
پاسخ:

سلام استاد عزیزم
انجام وظیفه کردم و شما محبّت فرمودید که قدم به کلبه محقّرم گذاشتید.
منتظر نگاه نقّادانه شما و گوشزد کردن خطاهایم هستم ... .
اجرکم عندالله
التماس دعا ...
۲۱ شهریور ۹۱ ، ۰۳:۴۴ دو تا مارمولک(1915)
خوشا به حال خانواده ی پدر گرامی، ما که سالی است از این خانه برون نرفته ایم...
هی...
راستی، زنده ای؟؟؟
پاسخ:

ناپرهیزی کرده اند البتّه! حقیقتش آن بنده های خدا هم هر چندسال یک بار چنین سفری می روند و تصادفاً آن موعد چندساله مصادف شد با دیشب!
فعلاً (هفت و نیم بامداد) که زنده ایم هنوز!
"بار گرانی بر زمین مانده است"
توی مشهد شما که خبری نیست، ولی می دانید چرا توی تهران ما خبری هست؟ چرا باید چیزی به اسم گشت ارشاد (با همه مخلفاتش) به معروف امر کند و از منکر نهی نماید؟ چرا جرات گناه این چنین زیاد شده که امر به معروف و نهی از منکرش را باید گشت ارشادی ها (باز هم با همه مخلفاتش) اقامه نمایند؟
چون ما در این تهرانمان برای امر به معروف و نهی از منکر کم گذاشتیم، آنقدر کم گذاشتیم که 10 سال است حرف رهبرمان روی زمین مانده است، این حرف روی زمین مانده را گشت ارشاد نمی تواند جمع کند، ولی ما آنقدر کم گذاشتیم که فکر کردند شاید گشت ارشاد بتواند جمعش کند! ما اگر هر کدام گشت ارشاد می بودیم (و البته دیگر بدون مخلفاتش) ... که نبودیم!
نمیخواهم مبادا نظرگاه وبلاگتان را شلوغ کرده باشم (از لحاظ حجم مطلب)، ولی بار گران بر زمین مانده را اگر نمی آوردم، حق مطلب ادا نمیشد.(البته تا باشد از این شلوغی ها).

سیدنا القائد 1370 :
جوانان در محیط خودشان، امر به معروف و نهی از منکر کنند. چرا این واجب امر به معروف، امر به کارهای خوب در جامعه اسلامی هنوز اقامه نشده است؟ نگویید به من چه، او هم نمی تواند بگوید به تو چه، اگر هم گفت، شما اعتنا نکنید. بعضی خیال می کنند تا منکری دیده شد باید با مشت به سراغش بروند. نه، ما سلاحی داریم که از مشت کارگرتر است. آن چیست؟ سلاح زبان. زبان از مشت خیلی کارگرتر و نافذتر و موثرتر است، مشت کاری نمی کند
بعضی جوانان به ما نامه می نویسند که اجازه بدهید ما با این تظاهرات منکراتی مقابله و مبارزه کنیم. خیلی خوب، مقابله کنید، اما چطور؟ بریزید طرف مقابل را تکه پاره کنید؟ نه، این نیست. حرف بزنید، بگویید، یک کلمه بیشتر هم نمی خواهد، لازم نیست یک سخنرانی بکنید، کسی که می بینید خلافی را مرتکب می شود، دروغ، غیبت، تهمت، کین ورزی نسبت به برادر مومن، بی اعتنایی به محرمات دین، بی اعتنایی به مقدسات، اهانت به پذیرفته های ایمانی مردم، پوشش نامناسب، حرکت زشت. یک کلمه آسان بیشتر نمی خواهد، بگویید: این کار شما خلاف است، نکنید. لازم هم نیست که با خشم همراه باشد، شما بگویید، دیگران هم بگویند، گناه در جامعه خواهد خشکید. چرا کسانی از گفتن ابا می کنند؟ یک عده بر اثر ضعف نفس از گفتن ابا می کنند، یک عده هم خیال می کنند که گفتن فایده ای ندارد باید با دست جلو بروند. نه، زبان از دست خیلی مهم تر است
سلام
بزرگوارانی که نوشته‌های بنده و نظرات دوستان را مطالعه می‌فرمایند، مستحضر هستند که معمولاً نظری را بدون هامش نمی‌گذارم، ولی در مورد دو نظری که همین بالا، استاد بزرگوارم "تسنیم" گذاشتند، چون به شدّت به حق می‌دانمشان، جسارت نکردم که چیزی بیفزایم و بی‌کم و کاست منتشر نمودم.
فقط در همان راستای نظر ایشان و نیز فرمایش حضرت آقای حکیم و مهربان، چند نکته به ذهنم رسید که اینجا عرض می‌کنم:

1. می‌دانید و می‌دانیم که فرموده‌اند: "کونوا دعاة النّاس بغیر ألسنتکم ..." مردم، قبل از این که حرفمان را "گوش" کنند، عملمان را "می‌بینند" ...وقتی که من، میرمحمّد، در زمان مواجهه با فاعل منکری خودم را از او بهتر می‌بینم و به این راحتی دچار رذائل مذموم "تکبّر و عُجب و غرور" می‌شوم، چطور می‌خواهم "نهی از منکر" کنم؟ مگر "عزازیل ملک" با همین سه تا صفت "ابلیس" نشد؟

2. گناه، درد است و گنهکار، بیمار نیازمند درمان ... . منی که می خواهم درمان گری کنم، آیا آن شفقت و خیرخواهی و اخلاص طبیبانه را دارم ... ؟

3. بعضی از متدیّنین، "عدم تأثیرپذیری افراد" در مقابل امر به معروف و نهی از منکر را بهانه می‌کنند برای کوتاهی خود در این فریضه الهی ...
حقیر هرگز "عدم تأثیرپذیری" را قبول ندارم! بلکه ایراد را از "مؤثّر نبودن" سبک امر و نهی می‌دانم ... آمران به معروف و ناهیان از منکر، متأسّفانه هنر و خلّاقیت یافتن ابزار و ادبیات مناسب را نداشته‌اند ... امر و نهی خشک، با گزاره های رسمی و صرفاً برای رفع تکلیف، به بچه خود آدم هم تأثیر نمی‌کند، چه برسد به دیگران! باید یاد بگیریم، همانطور که نفس این عمل واجب است، یافتن راهکار مناسب برای انجامش هم واجب است ... . (با وجود همه این‌ها، بنده باز هم همان امر و نهی خشک و خالی را کاملاً خنثی و فاقد تأثیر نمی‌دانم و البتّه درخواست صمیمانه دارم که تا حدّ امکان با زینت ادب و اخلاص بیاراییدش که اقلاً تأثیر عکس نگذارد ... .)

ادامه دارد ...

4. بارها دیده اید که خرده می‌گیرند به ما که چرا منکَر را فقط در "بدحجابی" و "بی‌نمازی" و ... می‌بینید؟ مگر منکرات منحصر در همین‌ها است؟ درگوشی خدمتتان عرض می‌کنم رفقا! که خرده‌ای حق دارند به این خرده‌گیری‌شان! بیایید نهی از منکر کنیم؛ غیبت، تهمت، سوءظن، بی‌احترامی به والدین، ظلم به زن و فرزند، سوءاستفاده از موقعیّت، آسان گرفتن حق‌ّالنّاس و بیت‌المال، اسراف، چشم و هم‌چشمی (همان ریای امروزی!)، خودبزرگ‌بینی و غرور و ... هم گناهند ... . درست است که "ما لایُدرَک کلّه لا یُترَک کلّه" ولی خداییش، مبادا جایی سکوت ناشایست کنیم که سخن شایسته‌مان دیگر شنوا نداشته باشد ... .

5. یکی دیگر از موانع خیر و صلاح مُلک و مردم ما، همین خط کشی های منطقه‌ای است ... مشهد مال ما و شماست، و تهران هم ... و همه ما در مقابل همه مسئولیت یکسان داریم! (جسارتم را ببخشایید استاد!)

6. این استاد بزرگوارم متخلّق به علم و عمل هستند و نیز، قلمی شیوا و بالغ دارند، و حقیر بارها از ایشان درخواست کرده‌ام که در این دنیای مجازی، صفحه‌ای بگشایند و قلم بزنند ... ولی هر بار به نحوی استنکاف فرموده‌اند ... شما هم از ایشان بخواهید! اجر "امر به معروف" را خواهید داشت!
به امید طلوع آفتاب ... التماس دعا
بنال ای دل که در نای زمان، فریاد را کشتند
بهین آموز گار مکتب ارشاد را کشتند
اساتید جهان باید به سوگ علم بنشینند
که در دانشگه هستی، بزرگ استاد را کشتند.

شهادت ششمین شمع روشنگر و وصی پیغمبر تسلیت و تعزیت.

یاعلی
پاسخ:

سلام
ممنون از لطفتان و تعزیتتان ...
التماس دعا ...
حضرت صادق علیه السّلام فرمود:
شیعیان ما اهل پارسائى، کوشش، وفاء، امانت، زهد و عبادتند،
مردمى هستند که در شبانه روز پنجاه و یک رکعت نماز می‌گزارند،
شب را به نماز مى‏ ایستند، و روزها روزه می‌گیرند،
زکوه مال خویش را مى‏پردازند، و حج می‌کنند
و از هر عمل حرامى دورند.
(بحار الأنوار ، ج‏۶۵، ص: ۱۶۷)

****
بروزم
پاسخ:

سلام
ممنون از محبّتتان و دعوت حقیر به مهمانی نور و ایمان ...
برای خالص شدنم دعا کنید ...
یا حقّ ...
برید پی کارتون بابا هرچی میکشیم از دست شما مدعی هاست... وحشی گری و کثافت کاری اسمش شده امر به معروف و نهی از منکر!!
همه تو مملکت از فسق و فجور همین گشت ارشادیها و چادریهای مدعی باخبرن....
پاسخ:

سلام
ممنون از این که آمدید و سپاس از این که قلم رنجه فرمودید ...
قطعاً افراط و تفریطهایی در حرکت‌های اصلاحی، از جمله همین "امر به معروف و نهی از منکر" اتّفاق افتاده، و بنده نیز همچون شما بسیاری از این کاستی‌ها را نتیجه خطاهای برخی "مدّعیان" می‌دانم ... ولی "امر به معروف و نهی از منکر" واقعی، آن طور که "خداپسند" باشد نه "وحشی‌گری" است و نه "کثافت‌کاری" و تلاشی است برای ایجاد جامعه‌ای پاک و سالم و امن و آرام، برای تک تک افراد آن ...

من هم چون شما قلبم به درد می‌آید وقتی بعضی برخوردها را می‌بینم یا می‌شنوم، ولی از حق نگذریم، برخورد بیشتر عزیزان "گشت ارشاد" قابل قبول و توأم با عواطف انسانی و آموزه‌های دینی است ... روایت خواهرانی را که با گشت ارشاد برخورد داشته‌اند را بدون پیش‌داوری بشنوید ... نوعاً برخورد اولیه "مأمور" توأم با ادب و اخلاق بوده و اگر در مراحل بعدی پرخاشی هم شده، معلول کم‌لطفی و بی‌حوصله‌گی آن خواهر محترم بوده است ...

در مورد "فسق و فجور" بندگان خدا هم، -آنچه را که ندیده‌ایم و فقط می‌شنویم- به نظرم بهتر آن باشد که قضاوت را فقط و فقط به حضرت "دادار داور" بسپاریم ... چون فقط همو آگاه به آشکار و نهان است ...

پرگوییم را ببخشایید ...
التماس دعا ...
سلام
درود بر حاج ممد آقا
گر حجیمی، حجامتی چیزی...!!
پاسخ:

سلام و درود بر حاج اصغر آقا!
تو که خوبی! عنایتی چیزی ...!!
سلام
بابت مشهد شما و تهران ما می بخشید، باید حواسمان را جمع می کردیم! ممنون که به قول خودتان غلطم را گرفتید
و اما در مورد آن بند 6: آخر چرا ندانسته بنده را متّصف به این اوصاف میکنید؟ خدا را خوش می آید روانه کردن این اتهامات به جانب حقیر؟ هر چند اتهامات شیرینی باشد و به مذاق نفسمان خوش آید. حتی اگر قلمی شیوا و بالغ می داشتم، هرگز هرگز متخلق به علم و عمل نبوده ام (ذره ای به ذهنتان راه ندهید که دارم تواضع بازی درمی آورم که اساسا اهلش نیستم). اگر مدتی فرصتم دهید، دلایل استنکافم! را عقلاً و نقلاً برایتان مرقوم می نمایم، مگر قبول واقع شود و ما بابت استنکافمان! شرمنده شما نشده باشیم.
پاسخ:

سلام بنده خوب خدا
شرمنده‌ام نفرمایید ...
در مورد بند 6 هم، می‌دانید که "ندانسته" نبوده و "اتّهام" نیست ...
منتظر دلایل معقول و منقولتان هستم!
دشمنتان شرمنده!
حلالم بفرمایید ...
التماس دعا ...
سلام ممنون که سرزدید ونظردادی
سلامت باشیدراستی صبح آپم
پاسخ:

سلام بزرگوار

انجام وظیفه بود

خدمت می رسم

التماس دعا ...
۰۹ مهر ۹۱ ، ۰۸:۲۸ آهسته عاشق می شوم
بنده خوب خدا سلام...
خیلی خیلی خیلی در حق من بازیگوش لطف داشتین و دارین ... باور کنید من هیچ جوره استاد نیستم .
.
.
.
تسنیم بزگوار و شما حق مطلب و ادا کردین.
امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین و واجبات است درست...
اما کاش یکم روانشناسی کلام بلد باشیم.
چرا به جا اینکه امر به معروف و نهی از منکرمون با خشوع باشه با غرور؟؟؟
وضع دین زدگی جامعه امروزمون همش تقصیر جوونهای غرب زده نیستا!!!
ما کم مقصر نیستیم با حرفها و قضاوتهایی که رنگ و بوی تعصب و خودبرتر بینی و... داره.
.
.
.
به دلیل تخصصم توی دوره های مخاطب شناسی رسانه به ما یاد دادن هیچ وقت از بالا به مخاطبمون نگاه نکنیم . چیزی که الان معضل بزرگ رسانه ملی امروزمون اینه که ما می دونیم و شما نمیدونید پس بیاید یاد بگیرید نتیجش هم بی اعتمادی مخاطب به مسئولین رسانه است. در حالی که سیاست رسانه های برون مرزی مثل بی بی سی اینه که ما نمی دونیم شما هم نمی دونید پس بیاین با هم یاد بگیریم.
اعتماد مخاطب هم بیشتر...
.
.
.
مشکل ما تو امر به معروف و نهی از منکر همینه ما می دونیم و شما نمی دونید... خود برتر بینی... از بالا به بنده های خدا نگاه کردن آخرشم میشه این همه فاصله بین جوونای امروزی و به قول خودمون بچه مومن ها...


زیاده گویی بنده رو ببخشین اینها که گفتم فقط نظر شخصیمه ادعایی تو درست بودنشون ندارم.
یا حق
پاسخ:

سلام بزرگوار

ممنون از محبّتتان و وقتی که گذاشتید ...

خدا به ما توفیق بدهد، "هنر" دوست داشتن مردم را ...

برای هدایتم دعا کنید ...

یا حق ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">