هم از آفتاب

چو رسول آفتابم به طریق ترجمانی ----- پنهان از او بپرسم به شما جواب گویم

هم از آفتاب

چو رسول آفتابم به طریق ترجمانی ----- پنهان از او بپرسم به شما جواب گویم

هم از آفتاب

علم، رسمی سربه‌سر قیل‌است و قال
نه از او کیفیتی حاصل، نه حال
علم نبود غیر علم عاشقی
مابقی تلبیس ابلیس شقی
علم فقه و علم تفسیر و حدیث
هست از تلبیس ابلیس خبیث
هر که نبود مبتلای ماهرو
اسم او از لوح انسانی بشو
سینه‌ی خالی ز مهر گلرخان
کهنه انبانی بود پر استخوان
سینه‌ی خود را برو صد چاک کن
دل از این آلودگی‌ها پاک کن...

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

  • ۳۰ مرداد ۹۴، ۱۷:۱۶ - فاطمه سلام

پیوندها

باورهای نادرست در مورد احکام طهارت

سه شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۱، ۰۹:۴۷ ب.ظ
 
اگر خاطرتان باشد، قبلا در مورد برداشت‌های نادرست در مورد احکام روزه، مطالبی را عرض کردم (اینجا)
به ذهنم رسید، در مورد بقیه احکام هم با نگاهی به این شیوه، مطالبی را بنویسم؛ هم کاربردی‌تر است و هم بهتر به یاد می‌ماند. و سعی می‌کنم مواردی که می‌نویسم، طوری باشد که مطابق نظر تمام مراجع، دُرُست باشد؛ در این پُست، به احکام "طهارت" می‌پردازم:

1. برخی افراد در برخورد با هر چیز جدیدی، آن را آب می‌کشند (خرید ظرف نو، مواد غذایی، کسی که از بیرون آمده و ...) در حالی که اصل در مورد همه اشیاء، پاک بودنشان است؛ یعنی همه چیزهای دنیا پاک است، مگر این که یقین به نجس شدنشان داشته باشید.
2. در احکام شرعی، چیزهایی که پاک بودنشان لازم است، فقط بدن و لباس (در هنگام نماز) و محل سجده نمازگزار (مهر) است و آب و غذایی که می‌خوریم؛ پس لازم نیست پرده اتاقتان و کنترل تلویزیون و کارت گرافیک کامپیوتر و کفش فوتبالتان پاک باشد!
3. شستن و ضدّعفونی کردن سگ، حتّی اگر با شامپو بچه فلان و شامپو بدن بهمان هم باشد، ممکن است تمیزش کند، ولی پاکش نمی‌کند!
4. اگر داخل بینی یا گوش یا دهانتان با خون یا نجاست دیگری نجس شد، آبکشی لازم نیست، بیرون آوردن آن چیز نجس، کافی است.
5. استفراغ نجس نیست، چه نوزاد شیرخوار، چه کودک، چه نوجوان و چه بزرگسال!
6. برای آبکشی فرش یا موکتی که نجس شده، از بین بردن عین نجاست، و سپس دو مرتبه آب گرفتن (حتی با آب قوری) و بعد از آن، جمع‌آوری آب (هردفعه با دستمالی جداگانه) کافی است. پس گذاشتن تشت زیر فرش و اصرار به شیلنگ‌کشی و استفاده از آب کُر و ... تلاشی غیرلازم است!
7. برای وضو و غسل، آب باید به پوست برسد؛ ناخن و مژه مصنوعی، اکثر لوازم آرایشی، تاتوی موقّت (نقاشی روی پوست) و ... مانع رسیدن آب به پوست هستند.
8. تاتوی دائم (که با تکنولوژی خالکوبی زیر پوست انجام می‌شود!) مانع رسیدن آب به پوست نیست!
9. رنگ کردن مو، برای کسی که غسلی به گردن دارد، مانعی ندارد و غسل برمی‌دارد.
10. ظاهر بدن گربه و موش زنده، نجس نیست؛ اما موی بدنشان (و همچنین هر جزء دیگری از آنها و سایر حیوانات حرام‌گوشت) نباید همراه نمازگزار باشد. پس غذایی که تام و جری به آن ناخنک و یا حتّی زبان زده باشند، نجس نمی‌شود و خوردنشان (از نظر نجس و پاکی البتّه) هیچ اشکالی ندارد!
11. اگر در مورد نجس بودن چیزی شک کردید، هرچقدر هم شکّتان نزدیک به یقین باشد، حکم بر پاکی آن می‌شود، و تحقیق هم در مورد آن لازم نیست! پس اگر چیز سیاهی در برنج دیدید که به فضله موش بودن آن شک کردید، اعتنا نکنید! و لازم نکرده سریع به مامان‌بزرگ زنگ بزنید که فضله موش چه شکلی است!
12. اگر چیز نجسی را آب کشیدید، و فقط رنگ یا بویی از نجاست در آن ماند، پاک است. پس باقی ماندن لکّه خون روی لباس شسته شده، یا بوی ناجور روی کهنه شسته‌شده نی‌نی اشکالی ندارد!
13. برای مسح سر، عرض یک انگشت و طول حدود یک بند انگشت هم کافی است. البتّه پهنای بیشتر و طول بیشتر، مستحبّ است، امّا واجب نیست.
14. مسح روی پا، به همان پهنای یک انگشت کافی است (از سر هرکدام از انگشتان پا) ولی طولش باید حتماً از سر یکی از انگشتان تا مُچ پا باشد.
15. جوهر خودکار،‌ جِرم ندارد و مانع رسیدن آب به پوست نمی‌شود.
16. جاهایی از وضو که باید شسته شوند، یعنی صورت و دستها (نه اعضای مسح) اشکالی ندارد که قبلش خیس باشند.
17. مسح سر، چه با دست راست، چه با دست چپ، چه از بالا به پایین، چه از پایین به بالا، درست است.
18. در غسل، به خلاف وضو، موالات (پشت سر هم انجام دادن اعمال) واجب نیست؛ می‌توانید سر و گردن را جدا بشویید، طرف راست را یک ساعت بعد،‌ جداگانه، طرف چپ را چند ساعت بعد، جداگانه‌تر!
19. همچنین، در غسل، به خلاف وضو، لازم نیست اعضا از بالا به پایین شسته شوند. پس مثلاً شستن پای راست قبل از دست راست، اشکالی ندارد.
20. همچنین برای غسل لازم نیست بدن خشک باشد و لازم نیست حتماً رو به قبله بایستیم!
21. در هنگام وضو گرفتن، شستن وضو با دست چپ هم بلامانع است!
22. اگر وضو داشتید و خدای نکرده خون‌دماغ شدید، یا بدنتان نجس شد، وضو باطل نمی‌شود،‌ فقط برای نماز باید بدن و لباس را تطهیر کنید.

همین‌ها فعلاً! ببخشید اگر پرحرفی کردم! و ببخشید اگر کاستی داشت! اگر احیاناً سؤال دیگری در همین موضوع به ذهن مبارکتان رسید، در نظرات ذیل همین مطلب منعکس فرمایید تا در صورت بلد بودن، انجام وظیفه کنم و بقیه رفقا هم استفاده کنند.
 
<
۹۱/۰۶/۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
میرمحمد

احکام

نظرات  (۱۸)

سلام ممنون،واااقعا مفیدبودن خیلی هاش تو ذهن من یه جور دیگه بود که اصلاح شد فقط یه سوال:اگ یه بچه، روی موکت داخل اتاق خواب که کلی وسیله روشه خراب کاری کنه و اگه بخوای موکتو برداری و2بار آبش کشی کنی، مجبور میشی تمام وسایل اتاقو جابجا کنی(یعنی خیلی کار سختیه)چکار باید بکنی؟
پاسخ:

سلام، عرض کردم که اصلا نیاز به جابجایی آن نیست، همان عین نجاست را با دستمال به طور کامل پاک کنید، بعد با ظرفی مقداری آب همان نقطه بریزید، با دستمال جداگانه تا حد ممکن آب را جمع کنید، دوباره مقدار کمی آب بریزید، باز با دستمال سومی تا حد امکان جمع‌آوری کنید، خلاص! به همین سادگی!
باز هم اگر ابهام هست، در خدمتم ...
ممنون از عنایتتان، التماس دعا ...
خدا قبول کنه
کار بزرگی کردید
بعضی احکام که مثال داشت خیلی مفید بود
پاسخ:

سلام
ممنون از بزرگواری و لطفتان، دعا کنید خدا ذره‌ای اخلاص به من بدهد ...
شاد و موفق باشید
التماس دعا ...
ممنون
خدا تلفن 2020رو از ما مشهدیا نگیره
یکبار زنگ زدیم 2020 گفتم یادگیری آلات موسیقی حرامه؟!و چون دو نفر با دو مرجع مختلف بودیم حکم هرکدوم رو جداگانه خواستیم بنده خدا جواب داد و کلی اصرار کرد که علارغم حلال بودن شما پی موسیقی چون وادی لغزنده ایه ماهم حسابی توجیه شدیم و خدافظی کردیم..
یک ساعت بعد تلفن زنگ زد بنده خدا از سیستم تلفن ما رو درآورده بود که بگه در مورد مرجع دوم یک نکته ای بیشتر وجود داره که باید بگه!!!ما کلی تعجب کردیم از این پیگیری و وجدان کاری اما خدایی کار سختیه که احکام کارای خاص مردم رو بهشون تذکر بدی!

ممنون از این کار خوبتون
خیلی از ما اصل رو نمیدونیم به فرعیات چسبیدیم که با گفتن این اصلیا روشن میشیم
پاسخ:

سلام همشهری بزرگوار
خدا نعمتهای خوبش را از بندگانش نگیرد ...
ممنون از توجّه و لطفتان، التماس دعا ...
سلام
خیلی پست مفید بود...
اینها به نظر میرسه..
1.موالات درغسل...
2.حدث اصغر در غسل
3.شستن مرتبه اول در وضو..
پاسخ:

سلام سیدنا
اولی را نوشته بودم، دومی و سومی را هم ان‌شاءالله انجام وظیفه خواهم کرد
با تشکر از ارشادتان
التماس دعا
۰۸ شهریور ۹۱ ، ۲۳:۰۶ گـــُـــل استـــم :)
جـامع و کـامل بـود!
ممنـون! :)
پاسخ:

سلام
ممنون از بزرگواری شما ...
التماس دعا ...
سلام.ممنونم بابت مطالب مفید و به درد بخورتون
یه سوال در مورد ازدواج:
من پسر که شیعه هستم اگر با یک دختری که خودش شیعه شده اما پدر ومادرش کرد سنّی هستند و اطلاع ندارند که دخترشان شیعه شده ازدواج کنم چه مشکلاتی پیش رو دارم و زندگی ام را تهدید خواهد کرد؟
پاسخ:

سلام برادر عزیزم،ممنون از لطف و حسن توجّهتان به حقیر ...
در مورد سؤالتان، قاعدتاً مانع شرعی و قانونی برای ازدواجتان نیست، ولی نکته مهم این است که ازدواج، پیوند دو نفر نیست،پیوند دو خانواده است؛ با عنایت به این مسأله،این اختلاف اعتقادی و فرهنگی،تهدید جدّی برای آینده‌تان خواهد بود.
به هیچ عنوان این وصلت را توصیه نمی‌کنم،ولی اگر اصرار دارید:
1.در مورد هم‌کفو بودن،در سایر معیارها، مطمئن شوید(اعتقادات،تحصیلات،سن،زیبایی،سنّتهای فرهنگی و...)
2.از عامل اصلی و انگیزه شیعه شدن دخترخانم،مطمئن شوید(اگر با تحقیق واقعی به تشیّع رسیده مشکلی ندارد،ولی اگر به‌خاطر ازدواج شما بوده،خیلی اعتباری ندارد!)
3.دخترخانم باید حتماً خانواده را مطّلع کنند و رضایت آنان را جلب کنند.
4.بعد از ازدواج،به شهر محلّ سکونت شما (و یا شهر سومی)مهاجرت کنند تا از فضای خانواده و فامیل دور شوند.
5.و حتماً حتماً هر دو نفرتان به یک مشاور دینی مطمئن و ورزیده مراجعه بفرمایید.

به هرحال باز هم عرض می‌کنم که با تمام این‌ها، میزان خطرپذیری این وصلت زیاد است ... سعی کنید فراموشش کنید.
شاد و موفّق باشید
التماس دعا
سلام
ممنونم بابت راهنمایی هاتون قارداش
محتاج دعایم.
پاسخ:

سلام
زنده باشی برادر ...
خداوند عاقبت همه ما را خوب کند ...
بازم مزاحم شدم. ببخشید
میشه راهنماییم کنید چه سوال هایی باید از طرف پرسید جهت ازدواج؟؟؟ خواستگاری منظورم هست؟
پاسخ:

سلام
مراحم هستید، ممنون از لطف و اعتمادتان...
به طور کلّی سؤالات کلیدی در مورد مسائل اعتقادی، فرهنگی و اخلاقی و ...
البتّه در طرح سؤالات، بایستی هوشمندی خاصّی داشته باشید، یعنی مثلاً‌ در برخی موارد، تظاهر به شخصیت مخالف بکنید و سؤال بپرسید؛ مثلاً اگر می‌خواهید در مورد سیگار کشیدنش بدانید، به جای این که بپرسید:"نظر شما در مورد سیگار چیست؟" بپرسید: "به نظر شما، سیگار کشیدن که زیاد بد نیست، درسته؟" طبیعتاً اگر طرفتان در این مورد آلودگی داشته باشد، به راحتی لو خواهد داد!
تهیه و مطالعه کتاب "گلبرگ زندگی" استاد دهنوی را توصیه می‌کنم (در فصلی از این کتاب، فهرستی از سؤالات ضروری خواستگاری آمده است.)
سعادتمند باشید
التماس دعا ...
معلم برای سفیدبودن برگه نقاشی ام تنبیهم کرد...
همه به من خندیدند...
امامن خدایی راکشیده بودم که همه می گفتنددیدنی نیست...
پاسخ:

ناامید نشو دختر! برگه را پاره نکن! معلّمی هست که نقّاشی‌ت را نه با چشم، که با دل می‌بیند ... و به تو 20 خواهد داد!
همانی که نقّاشی‌ش را کشیدی ...
سلام.
ممنونم./
حتما تهیه اش میکنم
پاسخ:

سلام برادر
متشکّرم از لطفتان
التماس دعا
 چقد به خودمون سخت میگرفتیم ما!راستی در مورد جوابی که به کامنت آقای صادق دادید :هوشمندی در طرح سوال درسته اما اگه سوالو یه طوری مطرح کنیم که به ظاهر نظر ما مثبته این صداقت نیس که!شاید طرف علاقه دیگری رو در این مورد ببینه و برای نشکستن دل طرف به ظاهر موافقت کنه.بگذریم،پست فوق العاده مفیدی بود.من توو رادیو شنیده بودم مسح سر حداقل 3انگشت باید کشید.یا یه سوال اگه آب از مسح سر به روو پیشانی جاری بشه آیا باطله وضو؟ممنونم به خاطر وقتی که به پاسخگوویی کامنتها اختصاص میدید.التماس دعا.
۰۳ تیر ۹۳ ، ۱۵:۵۶ امیره نور

قربون اسلام عزیز که همه چی رو سهل و آسون گرفته

 

بند 21 رو متوجه نمیشم، شستن وضو با دست چپ؟؟؟

سلام
دختری شانزده ساله هستم یک سوال در مورد طهارت داشتم
آیا بستن بخت حقیقت دارد? چرا ازدواج خولهرم طلسم شده
سلام و سپاس فراوان بابت مطلب.اما یک سوال
لباس تیره ای را در ماشین لباسشویی شستم.با بقیه لباس ها.دکمه شستشوی قوی را زدم.بعد از اتمام یکبار دیگه آبکشی را زدم.بعد از خشک شدن لباس ها روی لباس بنفش لکه ای دیدم که قبلا اصلا خبر نداشتم بوده.چیزی شبیه خون .قرمز بود.سریع لکه را زیر شیر مالش دادم حس کردم کمرنگ شد.الان شک کردم که خود خون بوده؟همه لباس های دیگر و بند رخت و ماشین و ... نجس هستند یا پاک؟
سر این مسأله کاملا عصبی شده ام.لطفا راهنمایی کنید.ممنون
سلام و سپاس فراوان بابت مطلب.اما یک سوال
لباس تیره ای را در ماشین لباسشویی شستم.با بقیه لباس ها.دکمه شستشوی قوی را زدم.بعد از اتمام یکبار دیگه آبکشی را زدم.بعد از خشک شدن لباس ها روی لباس بنفش لکه ای دیدم که قبلا اصلا خبر نداشتم بوده.چیزی شبیه خون .قرمز بود.سریع لکه را زیر شیر مالش دادم حس کردم کمرنگ شد.الان شک کردم که خود خون بوده؟همه لباس های دیگر و بند رخت و ماشین و ... نجس هستند یا پاک؟
سر این مسأله کاملا عصبی شده ام.لطفا راهنمایی کنید.ممنون
در مورد کسانی صحبت کنید که ایستاده ادرار کرده نشسته میایند با انسان دست بدند
چه کنیم؟
۱)فرض کنیم محل ادرار انها باران نبارد آیا آفتاب قدر پاک کنندگی انجا را دارد
۲)چکنیم وسواسی بیش از حد ما در مورد طهارت برطرف شود؟
۳)آیا مگس قدرت الوده کردن لباس ویا خود انسان در دستشویی را دارد یا نه؟
با تشکر از شما برای یک سایت دیگر قابل اطمینان در کجای دیگر من فقط می توانم اطلاعاتی را که در چنین راهی عالی نوشته شده است، دریافت کنم؟
من یک چالش دارم که در حال حاضر بر روی آن کار می کنم و من دارم
در جستجوی چنین اطلاعاتی بوده است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">