هم از آفتاب

چو رسول آفتابم به طریق ترجمانی ----- پنهان از او بپرسم به شما جواب گویم

هم از آفتاب

چو رسول آفتابم به طریق ترجمانی ----- پنهان از او بپرسم به شما جواب گویم

هم از آفتاب

علم، رسمی سربه‌سر قیل‌است و قال
نه از او کیفیتی حاصل، نه حال
علم نبود غیر علم عاشقی
مابقی تلبیس ابلیس شقی
علم فقه و علم تفسیر و حدیث
هست از تلبیس ابلیس خبیث
هر که نبود مبتلای ماهرو
اسم او از لوح انسانی بشو
سینه‌ی خالی ز مهر گلرخان
کهنه انبانی بود پر استخوان
سینه‌ی خود را برو صد چاک کن
دل از این آلودگی‌ها پاک کن...

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

  • ۳۰ مرداد ۹۴، ۱۷:۱۶ - فاطمه سلام

پیوندها

باورهای نادرست در مورد احکام نماز

شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۱، ۰۶:۰۸ ب.ظ

 

اگر یادتان باشد، در مورد روزه و طهارت نوشتم، و وعده دادم که در مورد احکام دیگر هم تا جایی که بتوانم، چنین بررسی را در مورد برخی مسائل بکنم، در این مطلب، به تاج سر بندگی، نماز، می‌پردازم.

1. اذان و اقامه نمازهای یومیّه، گرچه بسیار مورد تأکید و سفارش است، ولی جزء واجبات نیست و بدون آن نماز باطل نمی‌شود. نمازهای غیر یومیّه هم، چه واجب و چه مستحب، اذان و اقامه ندارند.

2. برای نیّت نماز (مانند نیّت همه عبادات) لازم نیست حتماً چیزی را به زبان بیاوریم و یا از دل بگذرانیم، همین‌قدر که حواسمان باشد داریم کدام نماز را می‌خوانیم و برای خدا هست، کافی است.

3. اگر نماز صبح قضا شد، لازم نیست حتماً در صبح دیگری خوانده شود، هر موقع روز می‌شود خواند؛ همچنین در مورد سایر نمازهای قضا شده.

4. نمازی که باید قرائتش بلند خوانده شود (صبح و مغرب و عشاء) قضایش را هم باید بلند خواند، و همچنین نمازی که باید آهسته خوانده شود ... .

5. بالا بردن دستها برای تکبیرة الإحرام (و نیز سایر تکبیرهای نماز)، انجام قنوت و سلام اوّلی نماز، مستحب هستند، و بدون آنها هم نماز صحیح است.

6. خانمها برای نماز باید تمام بدن را بپوشانند، ولی این پوشش لزوماً چادر نیست، یک لباس مناسب هم که پوشش لازم را داشته باشد، کافی است.

7. گفتن الحمد لله بعد از خواندن حمد توسّط امام جماعت، و نیز انگشتر چرخاندن هنگام قنوت، و نیز دست به صورت کشیدن بعد از قنوت، و نیز صورت چرخاندن به چپ و راست بعد از سلام نماز، هیچکدام وجهی ندارند. بپرهیزیم از بدعت و خرافه ... .

8. اگر در هنگام کسی به شما سلام کرد، جوابش واجب است، حتّی اگر کودک باشد؛ و البتّه برای جوابش باید بگویید: "سلامٌ علیکم" و نه "علیکم السلام"

9. کسانی که نشسته نماز می‌خوانند، باید تا جایی که امکان دارد، 7 نقطه‌ای که باید برای سجده روی زمین باشد را روی زمین بگذارند. و اگر باید محلّ پیشانی‌شان بالاتر باشد، بایستی با پایه‌ یا میز یا ... مهر را بالا بیاورند و کف دستها باید روی زمین باشد.

10. اگر در قرائت و تلفّظ درست حرف "ظ" مشکل دارید (مثل من!) ذکر رکوع را همان سه مرتبه "سبحان الله" بگویید! به همین راحتی!

11. هر حرکت اضافی، مبطل نماز نیست، در هنگام نماز، وقتی که ذکری نمی‌گویید می‌توانید یکی دو قدم حرکت کنید (تا جایی که حالت نماز به هم نخورد) و نیز مادر می‌تواند در هنگام نماز نوزادش را در آغوش گرفته و حتّی شیر بدهد.

12. به فرزندتان یا رفیقتان گیر ندهید که نماز ظهر و عصر را و مغرب و عشاء را سریع، پشت سر هم بخوان! اصلاً همین جدا خواندن (پنج وقت) مستحب است!

13. اصلاً کی گفته صورت با آرایش نماز ندارد؟! درست که برای وضو نباید مانعی از رسیدن آب به پوست باشد، ولی برای نماز، همینقدر که مابین پیشانی و مهر مانعی نباشد کافی است.

14. بر روی کاغذ هم می‌شود سجده کرد! مگر این که یقین کنید از پنبه یا کتان تهیه شده!

15. نماز زیارت برای ائمه معصومین علیهم السلام است، نه برای امامزادگان.

16. بانوان گرچه در مقابل نامحرم باید تمام بدن (به استثنای دستها تا مچ و گردی صورت، آن هم بدون زینت و آرایش) را بپوشانند، امّا در هنگام نماز اگر نامحرمی نبود، پوشاندن کف و روی پاها تا قوزک واجب نیست.

17. تمام اذکار نماز (بجز ذکر بحول الله ...) واجب است در حال سکون خوانده شوند.

18. در نماز جماعت، تبعیّت از پیشنماز در اعمال (حرکات) واجب است، ولی در اذکار واجب نیست.

19. در تمام نماز (بجز سلام) جایز نیست غیر خدا را مخاطب قرار داد؛ پس خواندن دعای فرج (الهی عظم البلاء... که در قسمتی از آن اهل بیت علیهم السلام را مخاطب قرار می‌دهیم) و زیارات و ... در هیچ جای نماز (از جمله قنوت) جایز نیست.

20. معروف است که اگر کسی خدای نکرده چیز ناجوری خورد، یا کار ناجوری کرد، تا چهل روز نماز ندارد! و به همین خاطر به او می‌گویند نباید نماز بخوانی! این اشتباه است، ممکن است به خاطر آن گناه، قبول نماز در درگاه الهی سخت شود، ولی این، تکلیف الهی را از گردن گنه‌کار بر نمی‌دارد. اتّفاقاً به نظر من، آن بنده خدا باید بیشتر به نماز و مناجات بپردازد تا گناهش پاک شود . مثل گذشته، بنده خوب و نازنین خدای مهربان شود ... .

در نوشتن این مطلب، نگاهی هم داشتم به کتاب "مردم و برداشت‌های احکام" استاد "محمود اکبری" ببخشید اگر قدری هم بی‌نظم و پراکنده شد! اگر موردی هم به ذهن شریفتان رسید، امر بفرمایید تا اضافه کنم.

 

<
۹۱/۰۶/۲۵ موافقین ۱ مخالفین ۰
میرمحمد

احکام

نظرات  (۶)

امام صادق(علیه السلام):
«کسى که خدا خیرخواه او باشد، محبّت امام حسین(علیه السلام) و شوق زیارتش را در دل او مى‏ اندازد...»
وسائل الشیعه، ج 10، ص 388

آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی قدس سره:
«اى کاش منبرى امام حسین(علیه السلام) بودم!
من دوست داشتم یک خطیب و منبرى امام حسین (علیه السلام) باشم تا یک مرجع و مدرس!»

× این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست

***
آ پـَـ م
پاسخ:

سلام بزرگوار

این چه شمعی‌است که جانها همه ....
[پروانه او هستیم آیا ...؟]
برای دیوانه و پروانه شدنم دعا کنید ...
سلام
شما احکام می گویید، مشاوره ازدواج می دهید، مشاوره رژِیم غذایی می دهید، طب سنتی انجام می دهید، افسردگی درمان می کنید، ... . بنازم به این همه تخصص و تجربه. واقعا که حق است استاد بخوانیمتان، بعد می گویید چرا می گویی استاد!!
"خدا قوت"
پاسخ:

سلام
نظر لطف و بزرگواری‌تان است ...
شرمنده‌ام می‌کنید ... ولی همه اینها چیزهایی است که از اساتیدی همچون شما فرامی‌گیرم و برای این که فراموش نکنم، اینجا تایپ می‌کنم ... هنرم فقط همین تایپ کردن است! همین!
و صمیمانه می‌خواهم، برای خالص شدنم دعا کنید ...
شما دقیقا کی از ما احکام و مشاوره و طب و این قبیل علوم و فنون را فرا گرفته اید؟!!!
آخه استاد گرامی خلق خدا را با این تعارف هایتان داغان!! می کنید.
یادمان باشد از این پس تعارف های شابدول العظیمی را با نام تعارف های مشهدی عوض کنیم. و البته درمورد شما مایه ی تواضعش بیش از تعارفش است.

"شما هم برای ما دعا کنید"
پاسخ:

سلام
باز هم سر و کارتان به چوب افتاد و تن نحیف حقیر! خجالتمان ندهید بیشتر ...
عاقبت بخیر شوید، همین ...
و باز هم محتاج دعایتان هستم ...
10. مثل من هم، و مثل حاج آقا قرائتی هم، بخاطر همین هم ایشان در مسجد دانشگاه یادمان دادند که همان سه مرتبه "سبحان الله" را بگوییم.
19. در سجده آخر یک ذکر هست که دلم نمی آید نگویمش: "اللهم أخرج مِن قلبی محبة الدنیا وَ زد فی قلبی محبة امیرالمؤمنین علیه السلام". در نماز یک آقای روحانی جوانی که کلاً یک بار هم بیشتر ندیدمش شنیدم و یاد گرفتمش.
21. التماس دعا
پاسخ:

سلام بزرگوار
مثل همیشه شرمنده‌ام فرمودید ... ممنون از محبّتتان ...
دعای زیبایی است، ولی حقیر همواره به عزیزانم توصیه کرده‌ام که همواره از ادعیه و اذکاری که از معصومین علیهم السلام رسیده و یا مواردی که بزرگان علم و عمل توصیه کرده‌اند بهره ببرند.
برای سجده آخر نماز، ذکر مأثوری که از امام باقر علیه‌السلام نقل شده و در رساله‌ها هم هست:
یا خَیْرَ الْمَسْئُولینَ وَ یا خَیْرَ الْمُعْطینَ اُرْزُقْنى وَارْزُقْ عِیالى مِنْ فَضْلِکَ فَاِنَّکَ ذُوالْفَضْلِ الْعَظیمِ
و نیز:
حجّةالاسلام ناصری:
امام خمینی رحمه الله در سجده آخر نماز ذکری را خیلی آهسته می‌خواندند که من هرچه دقت می‌کردم، نمی‌شنیدم که چه ذکری را می‌گویند.تا این که یک روز که با امام از حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می‌آمدیم، در مسیر از ایشان پرسیدم: آقا در سجده‌ی آخر نمازتان یک ذکری را آهسته می‌گویید، این چه ذکری هست؟
فرمودند:«اللهم ارزُقنی التّجافی عن دار الغرور و الانابة الی دار الخلود و الاستعداد للموت قبل حلول الفوت»
و نیز:
مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی رحمه الله:
من استادی داشتم بزرگوار، عارف، عامل و کامل (آخوند ملاّ حسینقلی همدانی) که نظیر او را ندیده‌ام. از او درباره عملی که مجرب و در اصلاح قلب و تحصیل معارف مؤثّر باشد، سؤال کردم.
در پاسخ فرمود: برای این امر، هیچ کاری مانند مداومت بر یک سجده طولانی در هر شبانه روز که در آن «لا إلهَ اِلاّ أنْتَ سُبْحانَک اِءنّی کنْتُ مِنَ الظّالِمینَ» گفته شود، نیست. (البتّه این ذکر یونسیه، همانطور که می‌دانید از عجایب است و حقیر هم تأثیرات فوق‌العاده‌ای از آن دیده‌ام و مرحوم آیةالله بهجت هم توصیه به خواندن آن در سجده کرده‌اند)
باز هم از توجّه و لطفتان سپاسگزارم و از جسارتم عذرخواه ...
التماس دعا ...
سلام
ای بابا امان از دست شما...ما نفهمیدیم این جسارت کجا بود که ما ندیدیمش!
بسیار بسیار بسیار ممنون. عالی بود. خیلی استفاده کردم.
پاسخ:

سلام بزرگوار
ممنون از لطف همیشگی‌تان ...
التماس دعا ...
سلام دوست بزرگوار خودم محمد جان - انصافا بدون اغراق بگم که از بعضی از مطالبتون کمال استفاده رو کردم امیدوارم که هر روز در این راهی که هستی قوی تر بشی با تشکر فراوان
پاسخ:
سلام سید بزرگوار، استاد عزیزم
منتهای لطف و خوش‌بینی شماست این نظر محبّت‌آمیزتان ... امید که لایق و قابل این عنایت باشم ... .
همواره محتاج راهنمایی‌تان هستم.
عزّتتان مستدام
التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">